Dyreholdsopgave D (Susanne, Jacob og Tina)
Tenebrio Molitor
Melormene har nu boet en uge i børnehaven og vi vil i det følgende se tilbage på den forgangne uge og fortælle lidt om vores fremtidsplaner.
Dag 3, pasning af ormene:
Børnene viser stadig stor interesse. Vi taler atter om melormens livscyklus. I første omgang kan de ikke huske, hvad det er, men de supplerer hinanden, da en ved, at vi starter med æg, en anden nævner larverne, så kan en huske, at de bliver til pupper og så til sidst til biller og så starter det hele forfra.
Dernæst taler vi om, hvad den spiser og drikker (væske) Vi fortæller, at vi undrer os, da vi har hørt at de får væske fra gulerødder og æbler. Vi putter en gulerod ned i et glas og siger, at man da ikke kan drikke den. Det samme gør vi med et æble. Børnene griner og nogle ryster på hovedet af os. En rækker hånden op og siger, at man bare skal presse dem. Jeg tager gulerodden og trykker på den og de griner igen. Tilfældigvis har vi netop denne dag fået revet gulerod til middag og børnene vil gerne vise mig, hvordan man kan få væske ud af en gulerod....
Bagefter tager de æblet og presser en ske ned i det, så man kan se, at der kommer saft ud af det. De er meget stolte over at have vist/lært os noget. Vi sammenholder den nye viden om mad og drikke med vores hypoteser fra dag 1. Dernæst taler vi om, hvad vi mon kan kigge efter i de kommende dage og uger og laver en plan over den daglige pasning, så børnene skiftes til at hjælpe os med fodring.
Dag 4, tegn hvordan du tror at en puppe ser ud:
Børnene tegner flittigt og hjælper og inspirerer hinanden
Tenebrio Molitor er svært at stave til, men et rigtig flot forsøg af et dygtigt førskolebarn
Hurra, så blev den første puppe fundet.
Den er lagt i en sektion for sig og vi venter spændt på forvandlingen til bille og krydser fingre for at det lykkes.
Fremtidige planer:
Melormene vil blive i institutionen igennem de næste mange uger, hvor børnene dagligt kan iagttage dem. Vi vil løbende sætte os sammen med børnene og følge op på melormenes udvikling og samle vores erfaringer til fælles ny viden.
Vi vil afholde temadage, som skal bidrage til at udvide børnenes viden gennem dialog og iagttagelser. Her er vi opmærksomme på at lade børnene gå forrest, give plads til at de kan udveksle iagttagelser og viden uden vores indblanding. Der hvor det giver mening at byde ind, vil vi bidrage med supplerende viden og stille spørgsmål, der skal vække nysgerrigheden og fastholde motivationen.
Planlagte temadage:
- Vi nærstuderer puppen og snakker om, hvad vi tror, der vil ske under forvandlingsprocessen og komme med bud på, hvor lang tid det mon vil tage at forvandle sig
- tegn hvordan du tror en bille ser ud
- Vi tegner melbillens livscyklus
- Vi nærstuderer billen (når den forhåbentlig kommer)
Gennem forløbet vil vi lave små "interviews", der fastholdes som lydfil. Vi viser f.eks. et billede, som vi har taget af larven og børnene skal så fortælle, hvad de ser og ved om larven. Tanken er, at anvende billeder og tilhørende lyd i en interaktiv tavle, der har en masse små fotolommer, som hver især har en knap. Trykker man på denne vil tilhørende lydfil afspilles. Tavlen skal hænge frit tilgængelig og på den måde kan børnene til hver en tid trykke på de forskellige knapper og øge muligheden for at tilegne sig viden om melormen og dens livscyklus. Tavlen kan desuden tåle at hænge udenfor og åbner dermed muligheden for at forældrene i denne Coronatid, hvor de ikke må komme ind i institutionen, kan få et lille indblik i det børnene beskæftiger sig med gennem dagen. Indlæringen fæstnes yderligere ved at børnene videregiver deres viden til hinanden og med stolthed til deres forældre.
Super historie med gulerodssaften, der viser eksperimentets kraft :-) Gode overvejelser over praksis med dyreholdet, det bliver spændende at se hvad I får ud af jeres "interviews".
SvarSlet