Dyreholdsopgave C (Jacob, Susanne og Tina)
Tenebrio Molitor
Larverne er ankommet. De kom i plastikbokse med mange små huller i låg og sider.
Vi har valgt at indkøbe to størrelser, små ca. 1,5 cm og store ca. 2,5 cm. Se billeder længere nede.
Vi har 4 plastikkasser, som de skal opbevares i. En til henholdsvis små larver, store larver, pupper og biller. Kasserne er klar til larverne, der er kommet økologisk havregryn i bunden.
En af de store larver måles til 2,5 mm |
En af de små larver måles til ca 1,5 mm. Lidt svært at måle den da den var meget livlig. |
Pædagogisk forløb
Målsætning for bruger- / borger- gruppens læringsudbytte?
At de bliver nysgerrige
Får et ønske om at vide mere
Give dem en forståelse for dyr
Give børnene en forståelse for, hvad de ser i tv (Disney mm) og så naturen som den er (Didriksen, 2008).
Grundforståelse for miljø og handlekompetencer (Didriksen, 2008)
Give børnene naturfaglige kompetencer. Forudsige, observere, se forskelle og ligheder, konkludere, eksperimentere osv. (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015) (Kap. 6)
Give børnene et naturfagsprog (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015) (Kap. 6).
Give børnene videnskabelig viden tidligt (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015) (Kap. 6)
Pædagogisk aktivitet:
Planen er at etablere en af melormebestandene i børnehaven, så vi sammen med børnene kan iagttage og følge melormens livscyklus med ovennævnte målsætning for øje. Vi vil forsøge at agere uvidende og bede børnene om hjælp til at blive klogere sammen. Vi vil stille en masse åbne spørgsmål og lade børnene komme på banen med mulige svar og søge efter svarene i fællesskab med dem.
Første dag, projektet introduceres:
Dagen før melormene tages med i institutionen introduceres børnene for projektet, men får kun at vide, at det er melorme, at de også hedder Tenebrio Molitor (på latin) og at vi har valgt dem, fordi vi har hørt, at de kan forvandle sig og det synes vi er mega sejt og på den måde får de lidt en superhelte-status.
Spørgsmål (børnenes svar i citationstegn):
Ved i hvad en melorm er?
Der er ingen der har hørt om før!
“Det er en orm, ligesom regnorm”
Hvordan tror i den ser ud?
“Den er hvid, fordi det er mel”
Hvad skal man være opmærksom på, når man har et dyr?
“Man skal være god mod dem og give dem mad og noget at drikke.”
“Man må ikke være ond og kaste med dyr”
Hvor bor den?
“Ved de ikke, men gætter på i jorden eller i sandet”
Pigerne tegner melbillerne i et hus
Hvad spiser den mon?
“jord, sand, mel…”
Hvad drikker den?
“Mælk, vand, saftevand og måske også Cola”
Opgave - Tegn et billede af en melorm, som du tror den måske ser ud.
Børnene var meget optaget af, hvad melormen kunne forvandle sig til og havde mange små interne snakke og bud herpå imens de sad og tegnede.
Afslutning på dagen:
Børnene får at vide, at melormene kommer i børnehaven dagen efter og at jeg/børnene derhjemme vil prøve at finde svar på de spørgsmål vi har haft idag omkring opdræt.
Dag 2, melormene flytter ind i børnehaven:
Terrariet er inddelt i tre rum. I det venstre er der små melorm. I midten de større og til højre skal pubberne være, når de kommer.
Jeg synes I får beskrevet og tilrettelagt forløbet på en spændende måde, - der er rigtig god sammenhæng mellem det I ønsker at opnå og de processer I tilrettelægger og udfører sammen med børnene. Fine videoklip, jeg kan dog ikke åbne de øverste, det angives at de ligger på youtube som privat. (skal ligge som skjult). Dejligt at høre børnenes begejstring ;-)
SvarSlet